Blodtype 0

Dagens forsøk gikk ut på å stikke seg i fingeren og finne blodtypen, også se på blodcellene i et mikroskop. For meg gikk ikke bloddelen. Jeg fikk rett og slett i noe blod samme hvor hardt og langt jeg måtte stikke inn. Det så ut som jeg ikke hadde noe blod der, eller at fingeren var død. Rett og slett. Jeg sliter jo med å ta blodprøver fordi jeg får for lite blod. Hvorfor, det vet jeg ikke.. Fant i allefall ut at det var blodtype 0. Dermed betyr det i følge blodprøve-dietten bestemt tmat. Det vil si ingen meireprodukter, lite karbohydrater og masse proteiner fra kjøtt, samt grønnsaker, olivenolje, frukt, nøtter og frø. Ganske pussig at det nettopp er disse matgruppene jeg reagerer positivt og negativt på. Alt utenom nøttene stemmer. Har alltid slitt med melkeintolerans og har alltid slimet mye av hvete- og gjærprodukter. Derfor har det blitt mye knekkebrød, spelt og grovbakst. Grønnsaker, frukt og proteiner derimot er mat jeg har pleid å spise mye av.

11 kommentarer
    1. Dette forsøket hadde vi på skolen også men i noen tilfeller er ikke dette et lurt forsøk å gjøre på skolen. Noen vet ikke deres blodtype, men de kan foreldrenes. Læreren vår fortalte oss en gang om en jente som hadde fått et svar som ikke stemte overens med foreldrenes blodtype og det endte med at hun fant ut at hun var adoptert noen år på forskudd i forhold til foreldrenes planer.

    2. Det er vel egentlig O som er mest uvanlig, for den er recessive hos begge foreldre, mens både A, B og AB er dominant. Jeg vet ikke hvilken blodtype jeg har, faktisk. Hadde vært gøy å vite, egentlig.

    3. Maria: Kan være noe i det du sier. Men, jeg fikk vite at det kun var 9% på B, og A hadde over 40% og 0 tror jeg lå på 39% : )

    4. SV. De tallene stemmer sånn cirka, ja. Også er det vel rundt 5% som har AB også. Men det kommer visst ann på om man er rhesus positiv eller rhesus negativ, for de blander flere blood group systems. Si at foreldrene er Ai og Bi, da. Så er det bare 25% sjanse for å bli 0, og det er ganske lite. Men når flere blir 0 “sprer” det seg på en måte, for plutselig blir sjansen 50% hvis én er 0 og én er A eller B, samtidig som det er 0% sjanse hvis en av foreldrene er AB selvom den andre er 0. Egentlig er det ikke så nøye, hehe.

    5. Trur jeg har Bod type A^^ men når jeg skal ta Blodprlve så må jeg altid ta på Venstre hånda, får Høyre kommer det alderi noe ut av:/

Siste innlegg