Balanse?

Balanse. Si det. Tenk på det. Balanse. Ikke for mye. Ikke for lite. En mellomting. Jeg må innrømme at jeg synes dette er vanskelig. Jeg er en person som har full energi så å si alltid. Ofte kjører jeg på for hardt, fordi den fornuftige delen av meg kun er en svak stemme. Ingenting som dominerer. Ingenting som sier at jeg må roe ned. Det merker jeg først når jeg går i bakken. Når jeg er så sliten at jeg må sove for å hente meg inn. I slike tilfeller kunne det være ålreit å tenke balanse. Litt færre gjøremål. Litt ekstra latetid. Teit å innrømme, men faktisk veldig viktig. Ikke bare fordi jeg er syk. Jeg tror nemlig alle mennesker trenger balanse i livet sitt. Før eller siden blir det for mye. Da er det kanskje lurere å ta hintet før det tipper over, enn å kjøre på helt til det faktisk gjør det. Jeg har forstått det. Særlig etter jeg begynte å jobbe ordentlig. I Juli fikk jeg for første gang på flere år merke hva det ville si å være sliten. Ja. Faktisk var følelsen så uvant for meg at jeg trodde det var noe galt fysisk, og at jeg måtte oppsøke lege. Det slapp jeg heldigvis. Det viste seg nemlig at jeg ikke hadde tatt nok forhåndsregler, og heller undervurdert hva det ville si å være i jobb. Spist bra, men ikke nok. Mosjonert, men for mye. Jeg kaller det å være ”for snill”. Ikke mot meg selv, men nokså ubevisst mot anoreksien. Den vet jeg erfaringsmessig fungerer dårlig. Nå er det hardt mot hardt som gjelder. Viljestyrke i seg selv er bra, men ikke nok. For å fungere, og faktisk være tilstede, så krever det 100% av meg, om ikke mer. Det skal spises. Det skal restitueres. Det skal roes og det skal stresses ned. Og ikke minst; det skal etableres vaner. Fysisk styrke har i løpet av måneder blitt like viktig som viljestyrke. Hvorfor? Jo, fordi jeg står og går mange tusen skritt daglig, løfter ”halv”tungt, yter service, hjelper til og deler kunnskap. Folk henvender seg til meg, og forventer at jeg gjør alt som står i min makt så de blir glade og fornøyde. Likeså forventer jeg det samme av meg selv. Og vel. Det har jeg ikke sjanse til hvis jeg ikke er ”i balanse”… 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg