Påskeglad

”Jeg sitter her beruset i nuet og lever. Intet mer jeg krever” Ah. Ibsen har så rett. Det er påske. Det er ferie. Det er egentid. Det er familietid. Det er kryssord, påskekrim, filmer, brettspill og eviglange frokoster (med utfordrende pålegg selvfølgelig) Kosebukse på. Fint vær. Solbriller funnet frem. Fri for sykdom. Alt er bare supert. Jeg er så glad i påsken. Jeg vet ikke om jeg tør å si at jeg liker den bedre enn julen – nettopp fordi julen er spesiell. Hellig rettere sagt og jeg; jeg er jo desemberbarn. Men så er det noe med det at påsken er så mye mindre stress. Ting kommer ikke så ”plutselig” på. Pynting og enkle innkjøp (utenom mathandelen, da) så er man i mål. Vi må ikke lage alle disse fancy middagene, bake alle disse kakene, handle alle disse gavene og invitere eller besøke alle disse menneskene. Vi kan bare la dagen fly eller sette oss ned for å gjøre alt og ingenting. Sånn sett føler jeg at jeg får mer ut av påsken enn noen andre uker gjennom hele året. Bare ikke på papiret. I påsken er det nemlig pause. Nesten i alle fall. Jeg bruker tiden min på ting jeg ellers ikke føler jeg kan bruke tiden på. Ting jeg nå har gullende samvittighet til å gjøre. Tidsfordriv rettere sagt. På den måten samler jeg opp enda mer energi. Ekstra energi jeg trenger til ukene som venter. Les; heldags og kanskje kanskje eksamen. Vel. Det får tiden vise. Jeg tar ingen sorger eller gleder på forskudd. Istedenfor utnytter jeg fritiden. Faktisk kommer jeg nettopp fra ”Fast and Furious 7”, og det var real action, det. Fantastisk. Jeg er kanskje på kino maks 1 gang årlig, så kino i seg selv var dessuten etterlengtet. For ikke å snakke om hvor mye jeg elsker den type filmer, og det å se en slik film med lillebroren/bestevennen min var bare helt konge. Dere vet jo gutter og action. Vel. Jeg er en guttejente. Action og den slags er det beste jeg ser på film. Med FAF får jeg i tillegg det lille ekstra. Brooom. Biler og jeg har et elskforhold, bare så det er sagt. Det er lite som fascinerer og bergtar meg så mye som fete overdådige villdyr på veien. Hehe. En perfekt skjærtorsdag med andre ord. I morgen skal hele familien på besøk til besteforeldrene mine. Alltid like hyggelig. Sist var jeg nemlig for syk til å dra, så jeg har savnet dem helt vilt mye. Lørdag jobber jeg, og stort annet enn disse tingene har jeg ikke planlagt i påsken. Hvor deilig egentlig…

 

Jeg tar påsken med knusende ro, og jeg gjør det på min måte i år som tidligere. Noen tradisjoner, noen vaner, noen nye rutiner. Kanskje setter jeg meg ikke ned med malebrettet og pynter egg, spiser lammemiddag eller drar på påskejakt. Jeg sluttet med sukkerfrie pastiller for over 1 år siden, og ettersom mamma alltid ordner så jeg har både rischips, lakrisgelesmågodt, sjokolade- og proteinbars liggende, så blir vitsen med fylte påskeegg litt borte. Tross det så finner vi dem fram, og jammen har det blitt gulpyntet i heimen. Jeg vet dessuten hvordan man skaper den ultimate påskestemning. Og aller best har jeg det når jeg er sammen med de som betyr aller mest for meg; familie og venner. Den beste tiden er og vil alltid være den jeg tilbringer med andre. Den beste tiden vil alltid være når jeg lever ”nå” og hvor jeg verdsetter de små tingene. Glede, lykke og godfølelse er like viktig som alt annet. Gjøremål som mål. Jeg nyter påsken, og jeg gleder meg over å bruke et ord som nyter. At jeg nå har greid å senke skuldrene. Ikke fordi jeg er inni noen bobletilværelse, men fordi jeg evner å bruke tiden på riktig måte.

God påske til dere alle!

 

 

 

  

0 kommentarer

Siste innlegg