Madelén VS Madelén

Det finnes de som har det verre/bedre enn meg. Det gjør alltid det, og det vet jeg. Jeg gransker stadig andre. Jeg synes lett synd på andre, og jeg misunner lett andre. Allikevel. Jeg må ta meg selv litt i nakkeskinnet her. Hva hjelper det egentlig at jeg tenker på dem som har det verre eller bedre enn meg? Rettere sagt; hvordan hjelper det meg? Hva godt får jeg ut av andres ulykke, sykdom, glede eller suksess? At jeg skal være så takknemlig for at jeg ikke har det verre? At jeg skal være utakknemlig fordi noen har det bedre? Er alle andre det rette sammenligningsgrunnlaget? Nei. Selvfølgelig er det ikke det. Og jeg; jeg blir hvert fall ikke friskere av å tenke sånn. Det er ikke en egoistisk tankegang, men heller en realistisk. Ja, for hvordan kan jeg få det bedre? Det er kun jeg som kan ordne opp i min tilværelse. Det er kun jeg som kan bedre mitt liv. Det er kun jeg som kan nå mine mål. Det er kun jeg som kan realisere mine drømmer. Hvordan? Jo. En klok mann (Erik Bertrand Larsen) (Boka ”bli best” er min nye guilty pleasure) sa; ”sammenlign deg med deg selv” Og det; det er nettopp hva jeg har tenkt til. Jeg kommer som sagt ingen vei ved å tenke på hvor godt eller vondt jeg har det sammenlignet med andre, eller hva jeg har som ikke de har og motsatt. Maten på bordet, penger til materielle goder, en fantastisk familie/venner og verdens beste jobb er motivasjonsfaktorer så til de grader. Selvsagt tar jeg ingenting for gitt, og det skal jeg ikke heller, men for å komme videre må jeg kanskje utvide horisonten noe. Lete litt. Livet mitt er slik som det er nå, men hva da? Jeg skal som sagt verken juble eller grine over ting. Det jeg skal derimot er å motivere meg selv til hvem jeg kan, vil og skal bli. Hva jeg ønsker. Hva jeg vil få ut av livet mitt. Jeg må sammenligne det livet jeg har nå med det livet jeg forventer/ser for meg. Hva mangler i mitt liv? Hva skal til for at jeg trives i hverdagen? Hva skal til for at jeg på dødsleiet er tilfreds når jeg tenker tilbake på mine 80-90-100 år? Svaret er deifinitivt ikke overlevelse og sykdom….

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg