Lykkelig og syk?

Toppkarakterer i alle fag VG3 standpunkt er ikke den eneste grunnen til at jeg smiler om dagen. Faktisk er jeg sykt lykkelig. Det føles nesten provoserende å skrive ”sykt lykkelig” med tanke på at jeg vet hvor mange som deler samme skjebne som meg, men på en annen side så føles det riktig å skrive med tanke på at en anoreksi ikke er diagnose som gjør deg dødsdømt i elendigheten. Det er i alle fall viktig å få fram for min del. Gjerne understreke også, som den optimisten jeg er. Jeg skjuler ikke at jeg har hatt mye nedturer. Tøffe, harde og uutholdelige dager. Timer og minutter der jeg aller helst ville forsvinne. Tanker omkring at ingenting går opp. Eksistensen min blant annet. Hvorfor lever jeg? Hvilken nytte gjør jeg? Med finvær og sol lysner også humøret. Jeg forsøker å tenke minst mulig sykdom. Vekten er et symptom, og ja; jeg sliter enda med den. Allikevel prøver jeg dag for dag å rette fokuset et annet sted. Så; hva definerer jeg som denne lykken min? Jeg har tusenvis av materielle ”gleder” og måloppnåelser som kan strykes av lista. Uten dem? Tja. Jeg hadde overlevd, for det gjorde jeg jo selv da det var som mørkest. Det er derfor ikke disse greiene som skal dominere. Det skjer heller ikke all verdens i livet mitt. Hvordan fant jeg lykke, da? Vel. Lykken min kommer ut av omgivelser og trivsel. Jeg har verdens beste folk rundt meg, og får alltid den støtte og kjærlighet jeg trenger. Faktisk er det mer enn nok – og det har jeg innsett. Om det føles kortvarig, så er det i alle fall noe som bør verdsettes. Hver dag. Tross hvor umulig livet er og hvor kjipt det er å være syk står altså ”lykkelig” skrevet bak likhetstegnet!

 

 

 

 

 

 

  

0 kommentarer

Siste innlegg