Vinn med fornuft!

Det er gøy å vinne, men det er gøyere når du har jobbet for det. Ja, selvsagt er det morsomt å skrape fram tre like på flaxloddet. Selvsagt hadde jeg elsket å bli lottomillionær på minuttet. Selvsagt setter jeg pris på telefonen/mailen om at jeg har vunnet i en tilfeldig konkurranse. Det er gøy når man er den ene. Den ene blant hundretalls –  kanskje tusen. Allikevel er det ikke denne type seier jeg tenker på. Selvsagt er det herlige seire, men overhodet ingenting mot ”den gode seier”. Den seier der man fortjener gevinsten på alle tenkelige sett. Når man virkelig føler at pokalen var verdt strevet. Når en mentalt entrer førsteplass med verdens bredeste glis om munnen. Den lykken. Den gleden. Den kan ikke en gang litt flaks danke ut. For hva snakker jeg om? Ikke alle kan bli verdensmestre, få de beste jobber eller opparbeide seg en kjempeformue. Realismen taler. Vil man, så kan man. Ingen tvil om det. Derfor er det lille minst like betydningsfullt som det store. De små steg. De små skritt. En liten pause med forventningene. En liten pause med ”ti år fram i tid”. Resultater vil alltid starte et sted, og fremgang kommer ikke av seg selv. En må bestemme seg. Bestemme seg på ordentlig. Å passere dørterskelen er tungt nok, og begynnelsen kan være langt mer krevende enn man har forestilt seg. Allikevel kommer en ingen vei uten en start. Og det er faktisk ikke før en er i gang at vaner, rutiner og effektiviteten kommer på plass.

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg