Familiemiddag jul – bestått!

Julen betyr i stor grad samhold, mat og fellesskap. Men er det slik for alle? Det er jo slettes ingen selvfølge at alle gleder seg til jul. Jeg kan kun snakke basert på egne erfaringer. Jeg har elsket julen siden jeg var bitteliten, og har aldri noensinne gruet meg til den – og det på tross hvor mye sykdommen har ødelagt. Dessverre gjør det meg leit å høre om andres vonde tanker rundt jula. For de fleste anoretikere kan julen by på store utfordringer, og dermed også være vel så krevende. Skal jeg delta i pepperkakebakingen uten å smake? Skal jeg spise noe så kjipt som fisk på julaften? Må jeg sitte sammen med de andre ved julefrokosten? Hvordan skal jeg rekke å trene? Mye usikkerhet er knyttet til denne angstfulle høytiden og derfor er det vel så mange spørsmål som reiser seg… På forhånd kan det være lurt å ha avklart så mye som mulig, slik at det ikke oppstår noen ubehagelige ”overrakselser” underveis. Litt planlegging er dermed alfa og omega. Det er både sikkert og forutsigbart – perfekt med tanke på hvilken tilværelse en anoretiker trenger og er avhengig av!

 

 

Her i huset har vi som tradisjon å spise noen julemiddager sammen. Etter jeg ble syk ble dette så å si umulig. Noe som er mer enn trist. Julaften er greit, for da kan jeg tilbrede min egen kalkun. Det er middagene utenom som må prioriteres og planlegges ekstra nøye. For en som hverken spiser ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, medisterpølser eller juleskinke så er det ingen enkel sak. Allikevel har jeg funnet fram til en koselig julemiddag som også jeg kan innta hvert år. I fellesskap – og ikke alene. Nemlig lutefisk, og i dag stod det på menyen. Mamma lager verdens beste lutefisk. Overflaten blir deilig sprø og fisken utrolig smakfull. Suksess i dag også. Vi satt alle samlet ved bordet og nøt måltidet… Det smakte godt og jeg koste meg med hver munnfull. Det gikk altså veldig fint, men som forventet i grunn. Jeg hadde forberedt meg på tanken en uke i forkant. Dessuten hadde jeg vært med i både matbutikken og tilbredningsprossessen på kjøkkenet. Når alt føltes så trygt blir det ingen problemer eller samvittighetsopplegg for denne jenta!

 

 

 

 

 

 

3 kommentarer
    1. Så godt du ser ut Madelen!:) Og lutefisk er jo utrolig godt da 🙂 Jeg skjønner godt at sånne anledninger som jul og sånn kan være vanskelige for di med spiseforstyrelser, men jeg syns du er utrolig flink!:) Kjempe koselig og lese bloggen din også. Ønsker deg og dine en kjempe fin og fredelig jul! 🙂

    2. åå bloggen din er utrolig inspirerende, jeg forstår deg så godt, selv om jeg egentlig ikke gjør det og. Stå på gjennnom jula, jeg er sikker på at den kommer til å bli fin for deg 🙂

Siste innlegg