Forståelse

”Hei! Jeg heter Madelén, og jeg er kronisk syk med alvorlig anoreksi” Slik lyder setningen som definerer store deler av meg og livet mitt. Slik har altså livshistorien min blitt, og slik er den delt. Jeg trenger ikke å si mer enn de tolv ordene før folk allerede har opparbeidet seg en mening om meg. Negativt som positivt. Noen viser sympati, andre viser forrakt. Ordene kan bety som mangt og det vil være utallige tolkninger av dem. Allikevel er det tre spesifikke som går igjen. Det er de mest typiske og de som folk flest knytter til denne sykdommen.

 

1. Tynn – mange anoretikere er tynne, og de fleste forbinder derfor anoreksi med tynnhet. Jeg skal komme med pekefingeren og si at det ikke alltid er slik. Det finnes også de som er normalvektige, men som allikevel strever minst like mye som ”de man ser det på”. Anoreksi er en psykisk sykdom som det er lett å skjule. Fasaden lyver veldig ofte.

 

2. Spiseproblemer – ”enten spiser man ikke, eller så spiser man lite” er en myte som går igjen, og jeg hører det stadig. ”Spiser du ikke, du da?” Mange antar det er slik, men sannheten er at dette er umulig. Ei heller ekstreme dietter med bomull og servietter. Anoretikere kan sulte seg, men ikke for evig og alltid. Det kan ingen mennesker, og vi er mennesker vi også. Vi har bare en diagnose i tillegg. Det er ingen mulighet for at vi skal fungere uten næring. Før eller siden sier det stopp, og da ender det ofte katastrofalt. Dermed må vi som alle andre spise. Problemet er bare at vi er mye styrt av en dårlig samvittighet. Det gjør at vi ikke spiser nok, og får i oss høyt nok inntak per dag. Samt er kresen og nøye på kaloriene. Veldig mange ganger skyldes det overdreven kroppsfiksjon og tanker som ”man blir hva man spiser”. Da er det lett å ty til kostholdet som en bidragsfaktor til å se ut slik man ønsker; tynn, perfekt og ettertraktet.

 

3. Usikkerhet – Når tankene rundt mat og vekt overgår livet er det tydelig at man er usikker på seg selv. Som i bunn og grunn er ødeleggende på alle måter. Er man ikke trygg på den man er vil man også være tvilsom til andre. Samme hvor mye smil, aksept og ros man mottar er det aldri nok. Det blir aldri nok. Først og fremst må man ha evnen til å tro på dette. Den evnen opparbeider en kun ved å arbeide med seg selv og sin selvtillit og aksept.

 

 

Jeg lider av alle symptomene, og dette er faktisk bare noen få. Lista er lang. Kjempelang. Fysiske plager og psykiske plager preger meg og mitt kroppsbilde. De preger meg og min hverdag, og de preger meg og mitt forhold til andre. Allikevel har jeg lært å takle dem og skjule dem fra omverdenen. Jeg lever med dem, og det på best mulig måte. Man må som sagt leve med sykdommen, hvis man skal  bli fri fra den. For min del innebærer det litt ekstra tankearbeid og planlegging, men ellers er jeg godt vant med prosedyrer og framgangsmåter. Slik blir det når man gjennomgår det samme år etter år. Ja, jeg er tynn, men samtidig kjemper jeg hver dag for å holde vekta. Det er en 24 timers jobb som krever mye av alt. Ja, jeg er usikker, men samtidig jobber jeg knallhard med selvbildet mitt. Selvskadingen tok slutt for over to år siden. Bare det beviser at jeg er sterk. Utrolig sterk. Jeg har unngått fristelsen og ikke tydd til denne metoden når følelelsene har tatt overhånd. Noe de fort gjør. Ja, jeg spiser, men ikke nok. Jeg har og har alltid hatt problemer tilknyttet mat, men spiser varierte måltider til faste tider. Samtidig som jeg har fått et fornuftig forhold til fysisk aktivitet. Dermed vil jeg si at jeg har funnet løsninger som fungerer for meg. Det gjør at det er mulig å leve livet. Jeg har det bra og nyter dagene. Kanskje ikke som tjueåringer flest, men trygt og godt innenfor forventningene mine. Alltid med et stort håp og en stor tro på at det blir bedre. Det vet jeg at det blir til slutt!

 

 

  

10 kommentarer
    1. Trur du at du kommer til å bli helt frisk/friskere en dag? Trenger ikke svare hvis du ikke vil.
      Keep Up The Good Work:)

    2. Du er utrolig reflektert og sterk, det er fint at du innser det og skriver at du er det. Det er lettere å overgi seg til sykdommen enn å kjempe slik som du gjør, elsker å lese de positive og modige innleggene dine. Selvsikkerheten må du bare fortsette å bygge oppunder! Anoreksi eller ei, den er vi mange som må jobbe med!
      Klem

    3. Jeg synes du er veldig flink til å forklare, og til å si imot de kjente misforståelsene. Du er kjempesterk, og jeg er glad for at du ser det 🙂 Fortsett det gode arbeidet!

    4. Veldig belysende og “nyttig” innlegg. Du skriver lett forståelig, både for personer som har sp.forstyttelse og for andre som er utenforstående.

    5. Silje M: Ja og nei. Jeg tror at jeg blir friskere, men aldri 100% frisk. Kanskje 99, kanskje 80, jeg vet ikke… Det vil alltid være noe anoreksi som henger igjen samme hvor bra jeg ser ut og føler meg, og samme hvor godt forhold jeg har til meg selv, mat, andre mennesker og trening! Det er et veldig vanskelig og diffust spørsmål, men jeg vil jo helt klart si at det er frisk som er målet, da 🙂

    6. Sliter selv med sf:( For 1 1/2 år siden va æ fanget veldig. MEN no har æ det bedre enn noen gang:) Sliter enda med litt, men har klart å spist i 1 1/2 år i strek og vært stabil i vekt.
      Det som føles som umulig e mulig. Kan sikker bli friskere, men æ trur æ e så frisk som æ kan bli også trur æ ting kommer av sæ sjøl etterhvert. Samtidig med litt jobbing og snakke med behandler.
      Du jobber kjempe bra. Ikke gje opp. Kampen mot sfen kan vinnes!! Alt e mulig.

    7. Du er ikke den eneste som ikke lever et vanlig tennåringsliv. Jeg har også være tvangsinnlagt i Tønsberg, det var for to år siden når jeg var 17. Nå er jeg 19 og sliter like mye som før. Virker som om anoreksien bare ikke vil slippe tak. I går var jeg på akutten pga farlig lavt blodsukker. Fostermora mi sa jeg kunne havnet i koma hvis ikke vi hadde dratt. Du må vite Madelén at du er en STOR inspirasjon for meg!! 🙂 Jeg er helt avhengig av bloggen din og alle de positive innleggene. Du holder meg oppe. Stå på videre! 🙂

    8. Hei Madelen! Ville bare si at du er utrolig sterk. Selv sliter jeg med atypisk anoreksi med bulimiske symptomer. Jeg er ikke spesielt tynn, så alle vennene mine sier alltid “du er jo ikke så syk, du er jo ikke syltynn akkurat..”
      Du er en så stor inspirasjon for meg. Du smiler alltid og virker veldig sprudlende. Takk for at du blogger!!

    9. Erica: Tusen tusen takk, Erica! Det var virkelig hyggelig å høre. Jeg er så glad for at jeg kan være en inspirasjon og et forbilde 🙂 Sånt betyr mye… Så er jeg jo lei meg for at du sliter og at andre ikke kan se det på samme måte som du opplever sykdommen. Ønsker deg all mulig lykke til, og håper du fortsetter å lese bloggen min ^^

Siste innlegg