Vil du få en spiseforstyrrelse?

Her snakker vi fullstendig lavmål. Jeg blir nesten fattig for ord. Først trodde jeg det hele var en spøk. En skikkelig dårlig en. Det var inntil jeg så dette for en stund tilbake.. Heldigvis er fler enn meg negative til konseptet. Jeg ble så oppriktig skuffet og lei meg da jeg forsto hva slags hensynsløst program som snart skal sendes på tv-skjermen. ”Det perfekte meg” er den dustete serietittelen der framgangsmåten for anoreksi blir servert på et sølvfat. Der perfekt henholdsvis skal bety size null. Ikke nok med at dette er ille for de som har slitt, sliter eller er på vei inn i en spiseforstyrrelse, men i tillegg skal Kathrine Sørland fronte det hele. Missedronningen som i en årrekke har vært forbilde for mange unge jenter på grunn av sitt pene utseende. Jeg merker at jeg mister totalt respekt for henne når hun velger å vise hele Norge hvordan man tilsynelatende kan utvikle en spiseforstyrrelse. For i tillegg å ymte frampå med at hun har hatt problemer med diagnosen. Den er for tynn for min del, og jeg ser ikke hva hun vil eller kan oppnå med dette programmet. Konsekvensene av spiseforstyrrelser er grusomme, psykisk som fysisk. Det er allikevel ikke rettmessig å presentere de på denne måten. En slik utvikling begynner gjerne i det små og går ofte raskere enn man tror. Det kan allikevel ta lang tid før sykdommen gir noe spesielt utfall. Etter å ha slitt i flere år så vet jeg at mange blir påvirket av mediene. Slik er vi mennesker av natur og det er ingenting vi kan noe for. Dessuten vet jeg også hvor sinnsykt vanskelig det er å bli frisk, ettersom jeg enda kjemper denne harde kampen!

 

 

 

 

15 kommentarer
    1. uff, det er virkelig skumle greier det der. det er jo ikke bra i det hele tatt. merket at jeg ble kanske kritisk og sint når jeg så reklamen for dette programmet. fikk meg til å spørre: hva er det hun tenker på?? hva er det tv-produksjonen idag tenker på?
      veldig bra at du tar opp et slikt tema.
      Jeg har hatt film-uke denne uken, og jeg skal ha en uke fremover med musikk på bloggen. Velkommen skal du være. Håper du vil ta en tur! 🙂

    2. Jeg tror de har oppnått akkurat det de var ute etter å oppnå, nemlig negativitet rundt det å ha spiseforstyrrelser. Blant annet i storbritania, i følge en dokumentar jeg så, er det en feme blant unge jenter å ha anoreksi/bulemi. Se bare denne bloggen her:
      http://proanalifestyle.blogspot.no/2007/07/70-reasons-not-to-eat.html
      finnes norske versoner også
      http://flinkpike.bloggnorge.com/2012/05/26/pro-ana-tips-1/
      Jeg hadde en venninne som hadde periodevis anoreksi og bulemi. I alle lærebøker står det at det ikke er mulig å ha begge deler, men dette er ren bullshit! Vi hadde en svær diskusjon med gymlæreren, som også mente at det ikke gikk an å ha begge deler. Han hadde problemer med å skjønne at vi ikke snakket om samtidig, men perioder. At i noen perioder eter man ingenting, mens i andre overspiser man og kaster opp!
      Og det er nettopp spiseforstyrrelser Cathrine Sørland ønsker å sette fokus på.For hva er det man legger merke til når man leser om serier, jo det må 10 positive kommentarer til for å dekke 1 negativ. Dermed oppnår de ønsket effekt 🙂
      Men jeg skjønner ditt synspungt veldig godt altså!

    3. forstår akkurat hva du mener, og jeg er helt enig med deg. Jeg har ikke hatt spisevansker, men jeg vet hvordan det er å slite med noe som tar himla med tid for å “bli frisk” fra.

    4. Helt enig med deg. Forstår ikke at det går an å sende et slikt program på tv, og heller ikke hvordan man kan finne på å lage et program som gir deg oppskrift på å bli en size zero…

    5. Det blir jo ingen oppskrift når de ikke forteller hva hun faktisk spiser da. Ser ikke poenget med å trekke negative konklusjoner når ingen har sett programmet. Kanskje det viser seg å være kjempebra. Og å virke også. Vent nå med sytingen til du har sett hva det går ut på i det minste. Om det virker slik hun vil, så er det jo supert. Og det vet vel hun som er med i det(og har hatt fpiseforstyrrelser selv) bedre enn alle som ikke en gang har sett det.

    6. Veldig enig i det du skriver. Et program der man lærer å bli size 0 som er alt for tynt, sender ut veldig farlige signaler til unge jenter. Sykt konsept…

    7. Jeg skjønner til en viss grad hva hun tenker…At dette kan skremme og vise hvor skadelig bare noen uker med lite mat osv. kan gjøre både fysisk og psykisk. At dette virkelig ikke er noe man bør vurdere å teste ut.
      Men samtidig ser jeg absolutt den siden du skriver om også! Om man allerede har litt problemer med kropp/mat eller har en spiseforstyrrelse, så vil dette mest sannsynlig bare virke veldig triggende…
      Blir interessant å se hvordan de legger det opp; men tror nok noen kommer nok til å bli påvirket i gal retning uansett…

    8. Jeg ser så absolutt hva du mener, men på den andre siden så likte jeg programmet! Det viser en del sannheter som ikke alltid blir lagt frem. Du lurer kanskje på hva jeg likte? Jo; man ser at hun allerede er tynn. Jeg er også tynn. Til tross for at jeg er tynn, så kan jo ikke jeg bruke en size zero. Vekt, kropp og høyde kommer forskjellig, og når man kan se med sine egne øyner at en modellkropp, som hennes, heller ikke klarer å komme inn i et par bukser i størrelse null, så ser man jo hvor sykt det er!
      Men selvfølgelig, folk er forskjellig. For meg fikk det til å innse at det aldri burde være et mål for meg å bli tynnere enn nå, og jeg håper at flertallet tok programmet på samme måte som meg. Jeg tror nok det var av denne grunnen Kathrine ville legge det frem også 😉

    9. katarina: Jeg tviler ikke på at intensjonene var gode, men allikevel så står jeg fast på hvordan jeg opplevde programmet. For meg blir det å se det fra anoreksiens side, men også fra den kvinnelige siden jeg har. Jeg forstår at du har en annen oppfatning, og det er bra. Da har programmet i det minste kanskje virket noe positivt for noen… 🙂

    10. Jeg har ikke sett programmet, for jeg tror ikke jeg akkurat har godt av det i og med at jeg selv sliter med en spiseforstyrrelse. Jeg tror også hun hadde gode intensjoner, og det virker fint når hun snakker om det, men samtidig er jeg veldig enig med deg.
      Det er flere som har prøvd å lage slike dokumentarer, og på ungdomsskolen så vi på noe liknende: ei som prøvde ut anorektikeres dietter for å vise hvor skadelig det var for kroppen. Men man velger jo ikke selv å utvikle en spiseforstyrrelse, så du er midt oppi det før det går opp for deg hva du driver med. Derfor tror jeg ikke egentlig at skremselspropaganda vil fungere så bra som man håper.
      I tillegg så tror jeg ekstremt mange heller vil prøve ut dietten Kathrine skal gå på, istedenfor å ta til seg det egentlige budskapet.
      I bunn og grunn er jeg helt enig med deg. Og jeg syns det er kjempebra at du deler din mening om dette 🙂

Siste innlegg