Fantastiske Hougen og NLP

Jeg har kjøpt ny PC. Etter 4 1/2 år var det slutt, og jeg var pent nødt til å skaffe en ny. Pappa ble med og hentet Samsungen i går. Vi kjørte ens ærned til Kullerød, i nærheten av Sandefjord. Snakk om snill far som gjør det beste for datteren sin. Da fikk vi slått i hjel litt kvalitetstid i samme slengen. Ingenting er så hyggelig som en skravlete biltur. Spesielt med pappa. Han som hele veien har vært psykolog Olsen.

 

Inspirasjonen hentet han fra den gang vi i 2010 var i Halden og møtte Nils Henrik Hougen. En snill bestefaraktig mann som har sitt egne private institutt der han driver med NLP, nevrolingvistisk programmering. En psykologi som kan hjelpe alle. Det graves ikke i fortiden. Fortid er fortid. Den er over og kan ikke endres på. Istedenfor å gå bakover ligger fokuset på menneskelig utvikling. Psykologien baserer seg på å prate et språk som gjør at også underbevistheten forstår. På den måten henger sansene lettere med. Noe som kan gjøre det lettere å få kontakt med det mentale, og derfor virke positivt inn på selvfølelse og selvtillitt. Egen aksept er en stor utfordring de fleste står ovenfor. Er jeg fin nok? Er jeg bra nok? Utallige spørsmål stiller vi oss selv, uten at vi egentlig klarer å komme frem til noe fornuftig svar. Vi er generelt alt for skeptiske, spesielt til nye ting, og det er naturlig. Allikevel er det unødvendig å leve med slike bekymringer. Det gjør ikke godt for noen. Denne type terapi gjør at en enklere kan innse hva som må til for å bedre selvbildet. I mange tilfeller vil en slik ”behandling” automatisk gi forbedring uten at man tenker over det, også. Det handler dessuten mye om at man må arbeide på egen hånd. Han veileder, mens det er du som må ta skrittene. Jeg har en lilla perm med smilefjes hvor jeg har samlet alle arkene hans. Smilet kommer frem hver gang jeg og pappa jobber oss gjennom. Det er rart hvordan noen slikt kan fungere så positivt på meg. Og spesielt så lenge etterpå. Jeg lever enda på det han sa. Jeg husker hvert ord, og jeg husker hver følelse. Tross to fulle timer og hvor syk jeg var, så er det utvilsomt noe av det mest givende jeg har begitt meg ut på. Jeg synes virkelig det er på tide at denne coachingen kommer fram i dagens lys. Derfor var det gledelig å våkne til at ”God Morgen Norge” viste en reportasje om dette. Nils Henrik har hjulpet mange med spiseforstyrrelser til å bli friske, enda han verken snakker vekt eller mat. Løsningen ligger jo ikke der. Jeg har tro på det psykiske og mentale. Jeg vil trives med meg selv, og jeg vil trives med andre. Jeg vil godta meg selv, og jeg vil godta andre. Det handler om det som sitter i hodet!

 

 

 

Nå er boka hans; ”jeg er vakker og stygg som juling” bestilt, og jeg gleder meg til å ta fatt på lesingen.

 

 

 

7 kommentarer
    1. Så gøy å få ny pc da! (jeg elsker i hvertfall å få nye ting hehe.) Den psykologien virka skikkelig bra, men du jeg har aldri hørt om den før, så det var jo veldig bra at du skrev litt om den! 🙂 Spesielt fordi jeg selv vil studere psykologi syns jeg det var interessant å lese litt om 🙂

    2. har lest den boka og var veldig fornøyd med den! kjente meg mye igjen i den, og den ga meg håp 🙂 har vært hos Nils Henrik selv og sitter igjen med de samme følelsene som du beskriver. det var så utrolig godt og jeg følte en så stor tillit til han med en gang. han er ikke den autoritære typen, så man føler at man er likeverdig, noe som gjorde meg veldig trygg på han. frem til i sommer hadde vi telefonsamtaler en gang i uka, hvor han gikk igjennom noen ark, som han deretter sendte på mail. det ga meg så mye når han gikk igjennom det, det ble så mye mer levende og lettere å sette seg inn i situasjonene, han har så varm og nesten litt hypnotiserende stemme. oi, dette ble langt, men jeg ville bare få fram at jeg liker han og arbeide hans 🙂 flott av deg å skrive om det 🙂 tror det kan hjelpe mange

    3. Jeg har ingen god erfaring hos Nils Henrik, helt sykt at man liksom skal bli frisk på 6 timer…
      “Ein mann godt opp i åra skulle kunne hjelpe. Han hadde gjort mange friske i følgje han sjølv og media. Eg gløymer heller aldri ei historie som Hjemmet skreiv på den tida.Det handla om ei dame som heldt på å dø av anoreksi og hadde fått livet tilbake på grunn av denne mannen. Sjølvsagt ville eg også prøve dette. Tenk om eg kunne bli frisk.
      Det starta med at eg knapt fekk seie kva eg heitte og kva eg sleit med. Resten av timen messa han i ett sett, og gjekk att og fram på golvet i mot meg. Ikkje blei eg berre lettare skremd, men eg blei rett og slett irritert over å ikkje få sleppe til og i tillegg betale nesten 2000 kroner for den eine timen. I tillegg ville han ha 1400,-for å hjelpe meg over telefon og då måtte eg ringe han ( budde i Stavanger på den tida)”
      Kjenner meg igjen i historien…

    4. Anonym: Hei! Jeg forstår godt at du har en annen oppfatning. Han har hjulpet noen, men greier ikke å hjelpe alle, dessverre. Det kan man vel heller ikke forvente… Det er veldig individuelt hva som fungerer! Godt du i allefall gav han en sjanse 🙂

Siste innlegg