Da reagerer jeg!

For noen dager siden kom jeg over en artikkel av Se & Hør der overskriften lyder; ”anoreksi viser bare viljestyrke” Greit nok tenkte jeg og brydde meg ikke noe mer om saken. Senere på kvelden oppdaget jeg reaksjoner på artikkelen via facebook. Dermed åpnet jeg internettsiden, og ble bokstavelig talt slått i bakken. Anoreksi viser viljestyrke, men det er fordi det er sinnsykt krevende og tøft å stå i en slik kamp dag inn og dag ut. Den indre striden man kjemper er beinhard. Det er helt klart vilje og stahet når en takler det. Man er både modig og sterk. Måten denne artikkelen har vinklet saken på, og måten CF har uttalt seg på, får anoreksi til å fremstå som noe selvbestemt og lettvint. En enkel og grei måte å gå ned i vekt på. Når realiteten er at dette er en av de verste sykdommene som eksisterer i dagens samfunn, og at det faktisk er ekstremt vanskelig å bli friskmeldt. Han vet utvilsomt alt for lite og eier null kunnskap når han våger å gå offentlig ut med slike meninger. Det er så feigt. I det hele tatt og legge fram en oppskrift på hvordan det perfekte skal være. Det finnes ikke noe som heter perfekt eller tilnærmet perfekt. Alle er vi menneskelige med våre feil og mangler, og det er naturlig. Det er sånn det er og det er sånn det skal være! At en jente på 1.80 må under 40kg for å være modell er jo skandale. Det er slike ting som er med på å påvirke, og det er i slike situasjoner at media er med på å ødelegge. Man kan gjerne være modell, men da også med en fornuftig vekt og med å leve et normalt liv ved siden av. Man må ikke ha anoreksi for å være modell, og man må ikke være modell for å ha anoreksi. Selv om jeg er høy og veldig tynn, så er jeg overhodet ikke den perfekte modell. Jeg hadde passet bedre før jeg ble anoretisk og syk, for da hadde jeg mer av den naturlige gløden og selvtillitten. Tynn nok finnes åpenbart ikke. Når noen på en måte automatisk setter en grense for hvordan ting må være, så vil det i stor grad nå ut til mange. Vi lar oss lett påvirke, og vi lar oss lett sammenligne. Derfor er det utrolig synd at det kommer fram slike trangsynte og ugjennomtenkte innspill. Det er for drøyt!

 

Jeg kjenner meg frustrert og sint, men også såret og trist. Det gjør vondt å vite at noen tar så lett på denne sykdommen, og det gjør vondt å vite at noen kanskje vil ta dette til seg. Slik jeg muligens hadde gjort for noen år siden….

 

 

  

4 kommentarer
    1. Skjønner godt du er sint, er det selv.. Men dette klarer du, jeg håper på deg, du er så sterk og helt nydelig! Du vinner kampen du! <3

    2. Tenkte på deg d jeg leste artikkelen. Uttalelsen kan jo være triggende for anorektiktere. Anoreksi viser viljestyrke, men samtidig ble denne uttalelsen litt vel positiv. Viljestyrke er positivt, men når det kommer til selvdestruksjon er den viljestyrken skadelig.
      Hvorfor modeller må ha et tydelig fremstilt skjelett for å få noe som helst karriere og erfaring, har jo skapt debatter i årevis, men dessverre kommer vi ikke nærmere et godt og rimelig svar.

    3. Jeg kan ikke fatte hvordan han kan si noe slikt! Det går bare ikke! Anereksi eller andre spiseforstyrrelser viser viljestyrke på den måten du skriver, ikke på måten han gjør. Jeg har ikke ord, jeg blir bare sint, frustrert og lei meg, mens jeg tenker på alle jeg kjenner som har eller har hatt spiseforstyrrelse…

Siste innlegg