Elsk deg selv!

Dagens blogginnlegg vil jeg starte med en liten utfordring til meg selv. En utfordring jeg fikk av psykologen min. Den går ut på å ”elske seg selv”. Vanskeligere enn det høres ut som. Være litt selvgod kan kanskje være greit? Først går jeg ned til speilen, stirrer meg selv dypt inn i øynene før jeg tar et skikkelig åndedrag. Okei. Da skal jeg komme med alle ting jeg er fornøyd med meg selv i form av positive egenskaper. Første tingen som jeg kommer på er definitivt sta. Det er positivt å være sta, mener jeg! For hele livet mitt har jeg vært denne målbevisste, litt utålmodige og selvsikre jenta som har visst hva hun vil. Hun har aldri gitt opp, og det er alltid hun som har rett. Jeg tror det er dette som har trukket fram styrke og modighet. Videre vil jeg nevne egenskaper som positiv, blid, utadvendt, sosial, nøye og strukturert. Kreativ blir en både og ting. Hvis du ber meg tegne et menneske får du fem streker, en runding, en u og to prikker. Kanskje jeg også slenger på noen pipestiker til hår. Men hvis du  derimot skal definere krativitet ut i fra å tenke fram smarte løsninger, være ideerik og tenke litt komplisert – da har du meg. Her var det mange gode og fine ting å trekke fram. Kanskje psykologen min har rett? Jeg har i grunn mye å være fornøyd med, eller mye Madelén skal være fornøyd med. Hun er bra nok som hun er! På vei mot å innse realiteten!

 



 

3 kommentarer
    1. Klart du er bra nok som du er! På det punktet har jeg aldri vært i tvil. Du er ei nydelig jente, skal jeg si deg 🙂
      Rart at det er så mye enklere å se det i andre. Men jeg prøver å si det samme til meg selv også. For vi er det: bra nok!
      Blir så rørt av motet ditt. Og ja! Nå er du hjemme. Du er hjemme for “alltid”, hvis du velger det.
      Jepp.. ordet er modig!

    2. Dette vil jeg si en ting til, jeg ramset også opp mine egenskaper slik. Fant ut at jeg var ting som flink til å planlegge, løsningsorientert, reflektert ++..
      Jeg også er bestemt, sta, som du sier. Og snill, et følesesmenneske.
      Men dette er veldig sterke egenskaper! Det stod for meg her en dag at det er jo ikke rart at det går gærn’t med oss når disse egenskapene blir styrt av en misbrukerpersonlighet, et spiseforstyrrelsesmonster tar bolig inni oss!
      Disse fine egenskapene har jo rett og slett bare blitt misbrukt. Staheten blir brukt til å kontrollere. Planleggingsjenta blir brukt til å planlegge måltider, tvangstrene. Følelsesmennesket i oss stenger av følelsene, vil kontrollere dem.
      See?
      🙂
      Og ikke minst, den reflekterende personen i oss sitter igjen med mange gode tanker som rett og slett bare er blitt overskygget av en annen person inni der, men de er der fremdeles! Det er jeg ganske glad for at jeg har både blogg og dagbok til å minne meg på. Ønsker deg en fin uke! <3

Siste innlegg