Hjemme er hjemmet!

Jeg har nettopp startet på min tredje og siste ferieuke. Det er herlig. Uke 29 skal tilbringes her i Norge, og jeg regner med at det blir mye bilkjøring og venner som står på planen. Været er godkjent. Har enda ikke badet i år, og er usikker på om det kommer til å skje, men men. Tar det som det kommer. Da skal det virkelig være varmt i såfall. Det er kroppstemperaturen som bestemmer der. Ikke hemningene for å vise seg fram i bikini. Det har jeg så å si gjort flere ganger på ferien… Ellers er det deilig å være hjemme fra ferie. Venner meg mer og mer til dette nå. Er ikke lenger sliten, slapp og trøtt. Tider og rutiner sklir inn. Kanskje jeg begynner å pakke ut etterhvert, også? Skal i allefall få i meg noe lunsj hvert øyeblikk. Kjøpte med litt produkter hjem fra ferien. Den dumme risikoen er at jeg ikke bare kan handle inn det her nede på meny..  Av lettprodukter og det jeg kjøpte finner man både supper, yoghurt, jordbærgrøt, syltetøy og melk smakssatt med jordbær og sjokolade. Pluss en haug av tyggegummi og lacerol. Slikt mange anoretikere ofte fyller på med… Dessuten har jeg takket ja til skoleplass til høsten, og søkt utstyrsstipend for begge halvårene. Har planer om å ta deltid på noen fag. Det skal bli flott å komme i gang igjen. Skolen henger på en måte som en byrde over skulderen min, og jeg merker at det er et stor behov for å komme seg videre. Videre i utdanningen. Helsen blir tatt med i hensynet, og det er derfor jeg går rolig fram. Heller noen år ekstra enn et år som krever alt for mye av meg. Dette blir bra!

 

 

 

8 kommentarer
    1. Jeg lurte på om dei danske produktene er veldig ulikt det norske?
      kunne du laget ett egetinnlegg om hvordan du taklet forskjellen på produkter, eller å faktisk måtte ha andre produkter osv. Tips til andre som skal til danmark når det gjelder mat og spiseproblem?
      stå på 🙂

    2. Hva skal du med lett-produkter? 🙂 Jeg spiser normal kost og går verken opp eller ned i vekt 😉 Uansett, lykke til med skolegangen til høsten, det blir spennende. Bruk den tiden du trenger. Kos deg resten av ferien:)

    3. Anonym: Her er innlegget jeg skrev før jeg reiste på ferie: http://maadeleen.blogg.no/1341082514_pakket_og_reiseklar.html

      Jeg tok med havregrøt, sukrin og kanel + yoghurter, syltetøy, pålegg og soyamelk. Havregrøten fikk jeg bruk for og det gikk noen kveldsmåltider med den. Synes det er godt å spise litt enkelt på kvelden. Det var mer enn nok med på turen. Ellers var det lett å tilpasse seg de svenske og danske matvarene. Jeg fant fort grove rundstykker/boller (i pakninger) som jeg kunne spise. Det samme med kylling-og kalkunpålegg. Det fant jeg i alle dagligvarebutikkene. Yoghurter gikk det 1+ av hver dag, og jeg hadde akkurat nok med. Jeg fant ingen brukbare varianter der nede. Det samme med syltetøyet og det andre. Jeg drakk ikke soyamelken, for jeg kjøpte heller funlight i saft og iste pluss lettbrus. Cottage Cheese fant jeg der nede. I Sverige heter den Keso og i Danmark kalles den hytteost, men det var kun de større butikkene som hadde den i utvalget.

      Maten var ikke spesielt ulik, og det gikk fint ann å finne noe. Middagene ble som oftest enkle da jeg fort kan reagere på sterkt krydret mat. Kjøpte noen kyllingpølser som jeg ikke helt tålte… Da jeg kom til Tyskland kjøpte jeg som vist på bildet med meg matvarer hjem. Der var det bedre utvalg for min del, i alt annet enn brødproduktene. Men det gikk fint, og jeg fant fullkornstypeboller der, også.

      Tror dette svaret erstattet innlegget 🙂

    4. Anonym: Anonym: Hei! Jeg forstår godt hva du mener. Kort forklart så hadde jeg ikke turt å tillate meg eller spise de matvarene for jeg vet at de var fulle av fett og sukker. Man kan ikke bare leve på grøt, grove brødprodukter og frukt/grønt, så derfor prøver jeg med variasjoner på ting som faktisk smaker godt. Den eneste grunnen til at jeg klarte å spise vanlig saftis var fordi jeg startet med lettisvarianten. Det gikk måneder, men jeg klarte å utfordre meg selv, fordi jeg på en måte var blitt tryggere på forhånd. Appetitten har jeg slitt med hele livet, og jeg er derfor avhengig av å ha noe som faktisk smaker godt og ikke bare er mat. At jeg kan sitte og kose meg deler av måltidene betyr mye, for jeg føler det som et friskhetstegn!

      Jeg ble livredd normal mat da jeg var innlagt, og det er faktisk verre å komme tilbake til det etter å ha vært igjennom de 6 månedene på sykehus…. Da fikk jeg enda større frykt! For det var helt unormale mengder og det gjorde så hele måltid et ble ødelagt. Alt for mye er ikke bra når man skal venne seg til et kosthold. Der er det kun kaloriene som har betydning, og da sier det seg selv at ting er overdødig.

      Takk! Jeg tror og håper skolegang blir fornuftig og bra 🙂 Tiden skal jeg bruke, og jeg skal gå inn for det jeg kan klare.

    5. Du er virkelig flink til å stå på og det er flott å lese syns jeg. Lykke til videre med alt, både skolegang til høsten (men pass på helsa) og hele pakken 🙂 Ønsker deg alt godt!

Siste innlegg