Anoretiker i selskap!

I går hadde vi storslagen feiring for bestefar på Holmsbu Bad. I dag er han nemmelig 85 hele år. Det er verdt en feiring! Jeg hadde kjøpt inn ny kjole for anledningen. Vi dro tidligere hjemmefra da jeg tok med ferdig middagsmat klar til å putte i mikroen. Jeg hadde nemmelig ingen lyst til å spise tre-retters. Det ville blitt for vanskelig. Så vi fant jo en fin løsning på det. Jeg kunne dermed sitte ved bordet mens alle de andre inntok de nydelig tilbredte rettene. Etter hovedporsjonen valgte jeg å holde en tale. En tale som kom rett fra hjertet. Det kjente jeg. Jeg har sterke følelser for bestefar. Leste også opp et nydelig dikt. Et dikt som har fulgt meg gjennom hele sykeperioden. Jeg elsker det diktet. Det styrker meg. Det gir meg glede, og ikke minst; håp. Dermed følte jeg at jeg hadde gjort mitt. Skal ikke legge skjul på at jeg både angrer og er litt trist for at jeg nesten har vært adskilt fra dem i et halvt år… Ellers tok jeg lunsjbaguetten nede på kaia sammen med pappa. For da nyttet det ikke å stappe noe mer i han der, men det forsto jeg. Dermed spiste jeg helt alene. Jeg har alltid krevd at noen spiser samtidig. Det har vært særdeles viktig. Ikke i dag. Heldigvis klarte jeg å nyte maten for meg selv. Det var nok et skritt – i riktig retning. Vil også ta med at jeg har sittet veldig lenge stille, og bare det kan fort trigge anoreksien. Ikke i dag. Jeg er sterkere! For etter kakene var spist dro vi innom bestemor og bestefar for å skifte, og deretter tok vi turen hjemover. Ispinne i bilen. Sommer for Madelén, også! Jeg gikk gåturen min i nydelige sommervarme omgivelser sammen med Aleksander. Det var hyggelig. Vi fikk pratet mye. Ofte kan han bli litt ilter, fordi han til tider ikke orker å forstå sykdommen. Slike samtaler er dermed gull verdt.

 

Jeg merker at det gjorde godt å komme seg ut sånn blant familien. Ingen vanskeligheter eller noe problematisk. Sånn som det skal være! Heldigvis så la ikke sykdommen noen stopper for bursdagsfeiringen, og det er jeg både glad og takknemmelig for. Mest av æren går nok til Madelén som har kjempet som en gal for å klare dette. Styrken kommer innenfra! Gleden ser man utenfra!

 

 



 

LYKKELIG!

 







9 kommentarer

Siste innlegg