Jeg elsker deg, Desember!

Byen er dekorert med julepynt og grana på torget er tent. Marsipanen, julebrusen og pepperkakene har fått hedersplass i butikkhyllene, mens jeg selger julegaver til ivrige elekronikkforbrukere. Nå er det snart på med nisselua. Ingen tvil om at julen smyger seg innpå. Selv har jeg bestilt opp en haug med sukrin og sukrinmelis til årets bakst, og de aller fleste gavene er faktisk kjøpt og pakket inn. Jeg er nok ikke alene om å være tidlig ute. De fleste er nok godt i gang med forberedelsene allerede. Enten det er vasking, rydding, pynting, julegaveinnkjøp eller baking. Gjørmålene er mange, men slettes ikke det eneste som betyr noe. Man må jo ikke glemme at julen også er tid for kos og hygge, og ikke minst tid for samvær og takknemmelighet. Rett og slett en fantastisk høytid.  I natt gikk vi jo forsåvidt over i Desember måned, også. Endelig! Jeg elsker Desember og alt som hører med. Stemningen og gleden er så magisk. Nå er nedtellingen startet for fullt. Jeg teller ned og gleder meg litt ekstra for hver dag som går. Etter oppholdet på psykiatrisk har ordet ”verdsetting” fått en ny betydning. Man vet man har det kjipt når det eneste en gleder seg til er å skrape dagens luke.. Heldigvis blir jeg litt sterkere dag for dag. Selv med vonde minner har jeg ikke gitt opp. Som koselig tradisjon må jeg alltid ha kalendere. Jeg deltar febrilsk på internett, men jeg åpner også mine egne luker. Sjokoladen har vært bannlyst i flere år, så det er godt jeg har funnet andre minst like bra alternativer. I år som i fjor har jeg både appelsinkalender og flaxkalender. I tillegg har jeg pakkekalender. Istedenfor å få 24 små unødvendige ting får jeg heller 4 større pakker, inkludert julaften. Vi prøvde den versjonen i fjor også – med stor suksess. Det er litt mer morsomt å få ting når det er noe man trenger eller ønsker seg. Samtidig som det betyr enormt mye å bli satt pris på. Å føle seg fortjent til noe er aldri enkelt, men med en så snill mor så legger jeg ikke skjul på at jeg både kjenner meg lykkelig, verdifull og takknemmelig. Så er det vel hyggelig for mamma å vite at gaven faller i smak, også?

Ellers har det vært en over gjennomsnittet hektisk uke med mye inntrykk og gjøremål. Jeg legger ikke skjul på at jeg er mer enn sliten. Både fysisk og psykisk. Dog har energien blitt brukt fornuftig. Skolearbeid er innlevert, jobb er fullført, vennetid har hatt høy prioritet og et julebord er gjennomført med glans. Godt det er Søndag og fri sier nå jeg. Dagen startet med en gåtur. Jeg må innrømme at jeg var lite forberedt på såpeglatte veier og ekstrem vind. Derfor ble det en god skogsrunde. Jeg kom meg gjennom uten fall og beinbrudd…

 

 

1 kommentar

Siste innlegg