Eksamen er over, hva nå?

Klokken 15 forlot jeg eksamenslokalet etter å ha gjennomført min første eksamen i jus. Dersom denne går veien, er mitt første semester ferdig. Det føles litt uvirkelig. Veldig uvirkelig. Eksamen var å stor at jeg selv på 13 sider ikke rakk å få frem alt jeg ville, men jeg kom meg i mål. Akkurat nå er jeg litt sint bare og veldig sjokka samt utrolig stresset innvendig. Hadde ikke tid til å åpne domssamlingen engang, og følgelig ikke sette meg særlig inn i oppgaveteksten. De andre elevene var like sjokka som meg, så jeg håper kravene settes ned noe altså. Jeg har uansett gjort mitt beste, besvart alt som var mulig å besvare og for første gang spist under en eksamen. Jeg har alltid forbundet eksamen med tidspress, og det er derfor jeg tidligere ikke har prioritert det. Ei heller frokost. Nå når det står såpass mye på spill (med tanke på utdannelsen) måtte jeg bare stå opp for meg selv litt, selv om det høres sjeldenheten til at jeg ikke er kvalm. Det gjelder tidlig på dagen, og særlig under tidspress der jeg vet jeg må prestere. Å spise på skolen er noe av det mest utfordrende jeg vet om. Av overnevnte grunn, pluss at det gjerne er stress å få tid til det. Jeg husker broren min sa: ”Jeg fikk spist en halvtime før eksamen var ferdig, for da var jeg i mål med skrivingen”. Og da er liksom litt av poenget borte. Derfor må det være lettvinn mat. I dag hadde jeg for første gang i historien, med meg mat på eksamen. Fordi det betyr mer for meg at hodet fungerer enn at jeg føler meg uggen og uvel, selv om det var rimelig vrient å rekke det. Proteinbar, frukt og skyr gjorde ble det uansett. Jeg tuller ikke når jeg sier at energien var på topp hele veien. Om det var kaloriene eller cola zeroen er uten betydning. 

 

Det burde stått en fortjent ferie på planen, og en hjemreise til Horten – men det gjør det ikke. Ikke enda. Jeg skal jobbe og tjene opp noen kroner først, og det innebærer jobbing så å si hver dag frem til 22 Desember. Jeg griner ikke over mye jobbing (og ekstra cash), for jeg trives veldig bra på jobb. At jeg nå, for en liten periode, kan jobbe uten å tenke skole er bare vidunderlig. Ok. Så må jeg bruke noe av fritiden på lesing av neste års pensum. Jeg lovte broren min at jeg ikke skulle starte på pensum før skolestart, men hvis jeg på fritiden min har valget mellom å lese og å sove/slappe av, så velger jeg førstnevnte. Det meste av bøkene er innkjøpt, og det er ikke akkurat lite å gape over. Er jeg litt flink til å skumme over dem, så slipper jeg trolig å dra med meg for mye av privatretten hjem. Det var jo en av hovedutfordringene med hjembesøket i høstferien. Jeg blir hentet 21 Desember etter jeg er ferdig på kveldsjobb den dagen. Planen er en hyggelig julefeiring med mine kjære tre, så får vi se hva som skjer utover det. Jeg skal trolig også jobbe litt i Horten, og det ser jeg fram mot. Ja. Jeg er litt arbeidsnarkoman, men det er bare noe med den godfølelsen jeg får av å jobbe. Særlig i et så bra konsern som Elkjøp! 

 

Ellers kjennes formen fin. Jeg vet at lesing dagen før eksamen ikke er det store, men for meg gjelder det kun terping av ny og ukjent info. Alt annet går inn og spikres. Gamle notater er bare god pugg. Jeg kom meg gjennom alt som var av notater av erstatningsrett og avtalerett i går. Vi snakker noen hundre A4-sider på data. I tillegg til tilhørende kontrollspørsmål, allerede løste praktikumsbesvarelser og noe lesing av dommer. Litt for mye fokus på erstatningsrett, og litt lite tid til avtale- og kjøp, men men. Følte jeg kunne det jeg skulle da det gjaldt. Det er det viktigste. Jeg leste mye i går. Greide bare ikke stole på at jeg kunne alt utenat. Jeg kjørte intervall med intensivt tempo hver 1 1/2 time og tok 10 minutter pause for hvert intervall, fra klokken var 8 på morgenen til den var 23 på kvelden. Det eneste jeg skulle ønske var at jeg ikke var så bekymret på grunn av lovs- og domssamlingen som vi fikk ha med. Har tatt videre saken med Juristforbundet og håper mer klarhet på hva som er lov og ikke lov, i ettertid – og helst et mer likt løp mellom skolene. Når verken lærere, eksamenskontor eller folk som går kullet over vet, hvordan kan jeg føle meg trygg da? Især når alle i klassen spekulerer og går rundt der og er usikre. Jeg var uansett rimelig klar på at jeg ikke kom til å fullføre en eksamen om jeg hadde fått en blank lovsamling utdelt før eksamen. Da hadde jeg lett dratt til legen for å få en sykemelding, og heller tatt eksamen senere. Heldigvis var ikke det tilfellet denne gangen, men jeg skulle helst ha spart meg for bekymringene dagen før eksamen. Så ja. Bortsett fra det gikk gårsdagen tålelig bra. Jeg fikk i meg godt med mat (sånn midt mellom slagene), og la meg rundt 00 uten at det resulterte i noe særlig søvn. Jeg måtte bare ta meg en velfortjent time med VS showet fra Shanghai. Den selvsikkerhet de jente utstråler er helt supert å se, og absolutt noe jeg trengte kvelden før eksamen. Showet har jeg sett på i flere år. Selv den gangen jeg var syk. Ja, faktisk da jeg var på mitt sykeste. Fordi det ikke er et show med fokus på tynnhet, men med fokus på sunne, trente jenter og undertøy som er til å dø for. 

 

I dag tidlig gikk ting relativt smertefritt. Jeg krasjet ikke hodet i lampa da jeg stod opp, eller trynet på vei ut døra. Jeg sølte heller ikke tannkrem på min nyvaskede genser, eller endte opp med å legge på maskara 8-9 ganger. Tro det eller ei, men jeg har ikke vært stresset overhodet. Denne eksamenen har jeg tatt med knusende ro, og jeg har nok vært mer gira på å bli ferdig med den, enn hva jeg har tenkt over at jeg faktisk skal gjennomføre den. Jeg har nærmest telt ned dager i spenning. De temaene jeg har, er temaer jeg er veldig familiær med. Når jeg neste semester skal på arverett, familierett, ex fac, og den slags, vil jeg nok ha et litt mer anstrengt forhold til eksamensperioden. Men, den tid den sorg. En ting av gangen!

I kveld derimot skal jeg ta det helt piano! Så fort jeg er hjemme fra jobb, rundt 21-21:30 skal jeg ta en treningsøkt, og deretter slenge beina på puffen og nyte en god julefilm. Ok. Så må jeg muligens rydde litt opp. Alt av papirer, klær og tomme emballasjer ligger strødd overalt. Skylder på eksamen, si. Og nå som den første av mange er over, så skal jeg nyte friheten. I alle fall fram til Desember en gang! 

0 kommentarer

Siste innlegg