Jeg må gå for målet

Jeg kunne sikkert kommet enda noen skritt videre, uten å anstrenge meg så mye. Jeg mener. Helsa er ikke helt på bunn, men den er ikke holdbar nok for jusstudiet. Eller; jeg tviler ikke på at jeg ikke hadde mestret det, men jeg tror det ville skjedd under litt for perfeksjonistiske rammer og også strengere krav enn nødvendig. Da er det fort gjort at fysikken spises opp, og denne jenta havner i bakken. Jeg blir jo ikke direkte sliten sånn sett, og kan lett sitte 10 timer uten å ense at jeg har jobbet noe særlig. Altså eier jeg ikke begrensninger, og derfor må disse studiene vente. Det må også flyttingen. Verste ville vært å hoppe av noe jeg stolt hadde begynt på, eller motvillig entret pikeværelset når jeg omsider hadde greid å komme meg ut derfra. Misforstå meg rett. Det går helt greit å bo hjemme så lenge det er nødvendig. Jeg trives, jeg. Verre med skolegangen. At jeg ikke har noe utdannelse, eller ikke er under utdanning irriterer meg noe sinnsykt. Jeg har ikke ord. For ikke å snakke om er det flaut. Sykt pinlig. Men så tenker jeg? Skal jeg bare hoppe på noe? Si meg fornøyd med noe lettvint som sykepleier, førskolelærer eller noe i den dur. Bare sånn midlertidig. Fram til jeg skal studere juss. Eller hva med å ta noe som går over halvår, bare for å ha litt ekstra? Jeg vet ikke. Det føles ikke riktig. Jeg brenner ikke for noe innen helsefag, og jeg vil nødig utdanne meg til noe som har med opplæring å gjøre, og slik kan jeg fortsette. Jeg vet jeg hadde greid det. Pr dags dato. Fordi det er hva jeg fysisk får til. Men jeg vet også at jeg ikke hadde trivdes, eller hatt det bra med meg selv. At jeg skal bli forsvarsadvokat har vært mitt mål siden jeg ble 7 år. Det er ambisiøst. Det er krevende, men; det er riktig for MEG. Lite finner jeg så viktig som rettferdighet, og lite gjør meg så irritert som at uskyldige blir dømt. Det vil og skal jeg forhindre. Med loven ved min side. Skal jeg ta noe som helst utdannelse i forkant så skal det være relevant til min videre advokatutdannelse. Ikke bare fordi jeg skal ha grunnlag til å søke en eller annen bedre betalt fulltidsjobb i ventetiden. Dessuten trives jeg litt (altfor) bra på Elkjøp…


 

0 kommentarer

Siste innlegg