Julaften hjerte

Årets fineste dag er omsider her. Om jeg er trøtt? Ja. Om jeg er sliten? Nja. Godsliten. Hvis det er et ord. Om jeg har julestemning? Definitivt. Så hyggelig det er å jobbe i butikk rundt juletider, men. Spør du meg så er det ingen tvil om at julaften er årets koseligste dag å jobbe på. 3 timer med god samvittighet og ekte glede. Jeg liker når folk evner å vise tålmodighet, og attpåtil er såpass takknemlige når de forlater butikken. Det er sjelden jeg rekker til byen innen stengetiden på julaften, men faktisk har det hendt en gang. En gang jeg skulle ha blomster, og en liten gave. Herlighet så flau jeg var da jeg den gang skulle betale på bokhandelen. Å være sent ute ligger ikke i min natur, og derfor vil jeg ikke at andre skulle tro det heller. Ergo overbeviste jeg ekspeditøren om at jeg skulle ha reiseguiden selv, tok den under armen og stresspakket den inn hjemme. I bokbind. Kunne jo ikke kjøpe julepapir på selveste julaften. Da ville folk hvert fall se at jeg var sent ute. Jeg tar meg ofte litt i å tenke slik. Det har jo vært så ekstremt mye folk de siste dagene, og jeg fatter ikke at folk tør å vente så lenge med gaver som står øverst på ønskelista. Særlig når de vet at de verken rekker å bestille, eller kjøpe på nett. Selv ble jeg ferdig tidlig i Desember. Tenker alltid at jeg skal være ferdig før November, men den gang ei. Slike tidsfrister er vel ikke særlig nødvendig heller. Så lenge jeg finner det jeg er ute etter, og folk får det de ønsker seg, så er det greit. Og ikke minst; så lenge jeg slipper å stresse med gavene. Givergleden i meg kunne ikke tillatt det. Julegavehandelen i år har nemlig vært en sann fryd, og faktisk har det meste blitt trykket hjem fra nettet. Jeg synes det er så ålreit å shoppe på den måten. Det gir meg tid til å vurdere alternativene opp mot hverandre, og ikke minst; tid til å finne det jeg aller aller helst vil ha. Rettelse; aller helst vil gi bort. Med unntak av julekjolen, da.

Jeg gleder meg virkelig til å se når de åpner opp i kveld. Ser for så vidt fram til hele julekvelden. Den er spesiell, og noe eget i seg selv. Helt magisk. Og det familiesamholdet vi har; enda mer magisk. Kunne ikke bedt om en bedre familie. Kunne ikke bedt om noe mer. Alt er så bra som det kan få blitt. Snart perfekt. Om litt senker nemlig freden seg – og jammen har jeg vært effektiv i travle Desember til tross for sene jobbdager. 5 slag (!) er bakt. Troika er laget. Lutefiskmiddag spist. Bursdag feiret. Juletrær pyntet. Absolutt alt kjøpt inn. For å nevne noe. Utvilsomt i rute. Skal bare rusle meg en tur og få på finstasen så er jeg klar. Good jul til dere alle. Nyt den, og ta vare på hverandre!

 

0 kommentarer

Siste innlegg