Verden – våkn opp!

Jeg ble tipset om denne viktige dokumentaren for et par dager siden. Endelig. Endelig noen som tør å fronte tabuheten og være åpne om et problem som ligger så altfor gjemt i samfunnet. Gutter. Gutter får også anoreksi. De kan også bli så tynne at det er dødelig. De kan også ha et forvrengt selvbilde. De kan også føle seg store. De kan også sulte seg selv. Det er ikke bare unge jenter som utvikler spiseforstyrrelser fordi de er påvirket av pene modeller på catwalken. Faktisk er det så mange med spiseforstyrrelser at det ikke er dokumentert en gang. Ja, for du ser ikke alle. Gutter kommer gjerne senere i puberteten, har gjerne skyhøy forbrenning og trener mye. Hva er galt med det? Ingenting. Ikke før det faktisk gir et utslag som går utover livskvaliteten deres. Jeg har hele tiden visst det, men jeg har aldri møtt eller sett en gutt som lider av spiseforstyrrelser. Som de fleste andre tenker jeg at spiseforstyrrelser er forbeholdt jenter, fordi jeg synes det er rart. Helt aldeles merkelig at gutter også kan havne inn i en slik psykisk runddans. Jeg vet det jo, så jeg trenger ingen bevis. Jeg har ikke vanskeligheter med å forstå det heller når jeg tenker meg om. Alt det presset, alle de kravene og alt det vi skal rekke – det gjelder også gutter. Presset om å innfri i hverdagen. Presset om å se bra ut. Hvem er det som ikke vil se bra ut? Og når ser man egentlig bra nok ut? Det finnes utallige med gutter som tenker utseende. Eller; gjør ikke alle gutter det? Det finnes utallige med flinke gutter. Eller; er ikke alle gutter flinke på en eller annen måte? Best for seg selv, og best for andre…

Lånt bilde

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg