Ingen uflaks

Frihet, lykke, glede. Skoleåret 2013/2014 er herved over, og det finnes ingen gjenstående eksamener. Muntlig ble ingen realitet. Noe jeg er meget tilfreds meg. Rett og slett fordi holdningene mine omkring den var lik uforberedt, uinteressert og uengasjert. Misforstå meg rett. Jeg elsker fag der jeg kan være aktiv i timen, og jeg elsker å holde foredrag/fremføringer. Det er når jeg står og presenterer at jeg er i mitt ess. Det er da jeg føler meg tryggest. Muntlig er derfor barnemat sånn sett. Greit nok å lære seg et manus utenat, men på en annen side ville det vært verre å pugge boka ordrett. Alt i alt er jeg glad jeg slapp. Siste obligatoriske skoledag var tross alt 16 mai, og siste skriftlige eksamen var 27 mai. Etter dette har kroppen levd i feriemodus og lagt tanker om journalistikk, retorikk og modernisme på hylla. 4 eksamener vel fullført. 2 i fjor og 2 i år. I teorien nok, men er man med i trekningen så kan ting alltids skje. Det visste jeg jo. Det prøvde også eksamensansvarlig å forberede meg på. Deltidsstudier er ikke bare en fordel. Jeg hadde faktisk sånn på følelsen at jeg måtte opp i norsk. Faktisk hørte jeg navnet mitt bli hvisket svalt tre ganger, og måtte forhøre meg med venninnen min for å være sikker på at det kun var en hodeløs innbilning. Hvilken glede! Jeg slippet å samle meg på nytt, bure meg inne og fokusere på ting jeg for lengst bør ha ”glemt”. Forfatteromtaler, kjente verk, epoker og tolkninger er jeg nå spart for. Den motiverte skolepiken får hvile. Huff. I tillegg til skolen har det vært mye det siste året. Langt mer enn jeg var forberedt på. Ikke bare har jeg kommet gjennom, men jeg har kommet gjennom med glans. Kroppen kjennes mange kilo lettere i dette sekund. Ikke fortvil – det er kun rent psykisk. Nå vet jeg at enda et kapittel er tilbakelagt, og veien mot en solid fremtid er i fokus. Dessuten venter ferien. En hel sommer som jeg virkelig skal nyte… Og været; nydelig – solen skinner!

 

 

 

 

 

   

0 kommentarer

Siste innlegg