Med nok kunnskap trår man neppe feil!

Vi kommer i alle former og fasonger. Noen er høye, noen er lange, mens noen er akkurat gjennomsnittelige. Beinbygningen varierer. Muskelmassen varierer. Fettprosenten varierer. BMI’en varierer. Alt varierer, for ingen er jo like! Allikevel rakker vi ned på hverandre. Noen er for tykke, mens noen er for tynne. Ellers så har vi bare komplekser vi aldri får ut av verden. Jeg er ikke ute etter å ta noen, for alle kan vi bli bedre. Bedre til hva? Vel. Det er noe jeg behøver å ta opp ettersom det plager meg sterkt. Vi lever i et samfunn der ”fedme” og ”anoreksi” har utviklet seg til å bli skjellsord. De blir slengt ut som om det var et ”hei” eller et ”hade”. Hva skulle det hjelpe, egentlig? Ordene kommer ofte fra de som sitter med minst fakta. De forstår ikke at de sårer og tråkker folk på føttene. Med slike antakelser treffer man mange ømme punkter. Kanskje er det ikke sant en gang? Kanskje er ikke vedkommende klar til å ”fortelle” om sykdommen? Kanskje føler man en skam? Det er mange spørsmål å stille før man buser ut med ting man ikke har peiling på. Med kunnskap hadde man nemlig visst at dette dreier seg om det psykiske. Psykiske sykdommer. Psykiske plager. Masse følelser, men også mye angst og depresjoner. Ingenting kommer smertefritt. Å være for tynn fungerer ikke. Da må man spise mer. Å være for tykk fungerer ikke. Da må man spise mindre. Er det allikevel så enkelt? De fleste tror det.. Samfunnets aksept er så å si null mens helsenorges handling er basert på penger og lønn til de ansatte. Hva hjelper, da? Alle og enhver skjønner jo at det fysiske tar skade på sikt. Derfor er det jo surrealistisk at det er psyken som må bli bra før den fysiske formen kan ordnes på. Ja. En ”syk” person kan selvsagt ta kritikk. Sykdommene er jo selvpåført. Allikevel glemmer mange en ting. Hva ligger i ordet sykdom egentlig? Ingen velger en sykdom. Sykdommen velger jo deg. Den svekker livskvaliteten og gjør at en ikke kan leve optimalt. Samtidig som den skaper begrensninger og fratar muligheter. Ikke bare muligheter, men også tid. Tid som man ville benyttet til andre ting. Hvis jeg kunne skrudd ungdomstiden tilbake er det mye jeg gjerne ville tatt igjen!

 

 

 

 

 

 

3 kommentarer
    1. Kloke ord. Håper du har det bra, og at ting ordner seg for deg. Det er alltid lys i enden av tunnelen 🙂 Ha en fin kveld!

    2. Sterke, kloke og gode ord. Har titta nedover bloggen din, og jeg blir rørt av å lese. for ei flott jente du er! 🙂 Stå på videre. 🙂
      SV: Det er bedre enn sofasliterne det! I dag skal jeg være ærlig å si jeg har vært sofasliter, så der slo du meg gitt! ;D

Siste innlegg