Jenta må jo spise!

Mange har sikkert lurt på hvordan jeg (riktig nok som anoretiker) har mestret en 5 dagers høsferie bestående av mye trening kombinert med nok mat. Jeg er overhodet ingen fan av matinnlegg og kostholdsrelatert stoff. Det kan fort virke provoserende ettersom vi alle tolker ting ulikt. Allikevel velger jeg å poste et innlegg som jeg ønsker skal bli lest med respekt og forståelse. Også med tanke på at dette er meg og mitt, og at jeg er et individuelt menneske som har egne behov. Dette innlegget er derfor ingen oppskrift, fremgangsmåte eller vidunderkur som jeg vil presse på noen… Alle har vi våre valg, og de klokeste tar vi når vi velger å stole på vår egen dømmekraft! Jeg følger min…

 

Vi dro hjemmefra vel vitende om at dette skulle bli en fantastisk ferie. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at jeg skulle mestre maten, og at den ikke skulle sette noen stopper for turen. Dessuten forstår jeg jo at man trenger næring når man driver med trening. Matpakker for frokost og lunsj ble laget til avreisedagen. Knekkebrød, havregrynsposer, saft, syltetøy, yoghurt og babygrøt ble medbrakt. Pluss kjøkkenvekta, selvsagt. Denne gangen la jeg faktisk til flere gram enn hva øyemålene tilsa. I og med at jeg hadde matvarene hjemme tok jeg de likeså med. Da slapp jeg jo å kjøpe de på butikken. Vår første mathandel ble like før vi ankom hotellet. Noe middagsmat, frukt og drikke stod på lista. De andre dagene ble det enkel middagshandling og påfyll.

 

 

Frokost og lunsj: Det var frokost mellom 7 og 9:30. Noe mamma greide, men ikke jeg. Jeg presser ikke i meg mat så uvel som jeg er tidlig om morgenen. Istedenfor tok jeg med meg matpakkene mine, for det er alltid best erfaringsmessig. Tukler jo ikke med noe som allerede fungerer bra. Jeg har to søte rosa matbokser. Disse brukte jeg iherdig og fylte opp med knekkebrød. Ved siden av hadde jeg syltetøy i porsjonsbokser og en skje til å smøre med. Veldig praktisk når man er på turer.

 

 

Middag: Jeg ville neppe sverge til brødmat, knekkebrød, havregrøt eller kalde fiskekaker, så jeg valgte å kjøre litt vågalt og prøve noe nytt. Nudler på boks og ”rett-i-koppen-pasta” var to geniale middager. Som hotellgjest var det ålreit å få i seg minst et par varme middager i løpet av oppholdet. De andre to ble forsåvidt egenlaget salat, men så lenge det er rent og smaker bra, så er det bra.

 

Kvelds: Som kveldsmat har jeg et behov for å spise noe som er enkelt å få ned. Valget faller gjerne på grøt av noe slag. Pulver pluss kokende vann er lekende lett. Med tanke på at jeg har litt mangler på vitaminer og stoffer passet babygrøt perfekt som feriemat. Dessuten var det et ypperlig valg med tanke på å få i seg nok. Jeg som sliter med mengder gjorde smart i å velge noe som både var energitett og veldig næringsrikt på en slik tur. Sånnsett kan jeg nok si at dette er et bra mattips til de som har problemer med matinntak. Grøten tok jeg naturell med et overdrevent godt kaneldryss, eller med frukt, bær, cottage cheese eller yoghurt ved siden av. Den er ganske mild på smak og veldig kjedelig i konsistensen. Jeg gikk tidlig lei, så det var godt det kun var snakk om fire slike måltider!

Med god planlegging kom vi oss altså helskinnet gjennom. Det har gått veldig fint med maten. Som vil si; bedre enn forventet. Kostholdet har vært sunt og variert. Tilpasset og perfekt for meg og min ellers så ustabile mage. Til min glede betød det null plager i ettertid. Vi har spist alle måltidene felles. Mamma har akseptert meg og at sykdommen setter begrensninger. Uten fokus på at noe har vært feil eller burde vært annereledes. Den diskusjonen er på en måte historie. Jeg er tjue år nå og bør vite at kroppen trenger mat. Likeså er det viktig for meg at jeg klarer å håndtere dette på egen hånd og dermed bevarer den tillitten jeg har fått. Når jeg ser at det går ann å takle en ferie så gir det meg en mestring- og lykkefølelse det er vanskelig å beskrive. Jeg føler meg sterk, samtidig som jeg føler meg selvstendig, voksen og nesten normal. Jeg har bare lyst til å dra fram mitt bredeste smil, jeg. Hurra!

 

 

 

 

   

5 kommentarer
    1. <3 så bra at du har gjort det beste ut av en veldig vanskelig situasjon! Det er fortsatt ingen tvil om at du er veldig spiseforstyrret, men flott at du får i deg litt mat! Stå på

    2. Fantastisk å se hvor langt du har kommet, Madelen 😀 Fortsett den gode jobben!

    3. Så modig at du deler dette! Du er utrolig tøff (med tanke på sykdommen) når du tør å poste hva du spiser og hvordan du spiser. Det viser en fornuft og innsikt som er avgjørende for å bli frisk! Og jeg er glad du har funnet ut hva som funker for deg 😉

    4. Du er veldig modig og reflektert, fortsett og kjemp mot sykdommen, på veien (noe det ser ut som du gjør) får du prøve å samarbeide med den!

    5. Hei! Har du det bra? Først av alt at dennne nettsiden er den gøyeste bloggen på hele blogg, og det er min mening! Jeg beklager at jeg ikkje har skrevet kommentarer de andre gangene jeg har vært å lest her men noe gungar så er man bare lit nedfor så ender man opp med å glemme det. Fordi det er sinnsykt mange dumme som skriver komentarer. Før fikk jeg nemlig slemme kommentarer før når jeg hadde bloggg. Det var kjempe ubehagelig. Jeg håpper veldig at du ike får noen frekke komentarer og at du får kjempe mange flere motiverende kommentarer. Da jeg har lagt ned side tenkte jeg at jeg bare skulle gi deg en lenke til ein quiz som jeg nettopp har meldt meg påsignert opp påblitt med pådeltatt på. Premmien er et gavekort. Jeg håper veldig sterkt at jeg vinnner, men hellet med meg så håper jeg at du skal! Det hadde vært utrolig kjekt om du deltok!

Siste innlegg