Rett dosering med innsats

Jeg våknet lykkelig med et smil om munnen. Med null kalorier innabords følte jeg meg allikevel så full av energi. Klar og motivert for en ny dag. Det grå været fikk ikke legge noen demper på den gode stemningen. Fridag er en bra dag uansett. Midt i uka passer meg ypperlig. Den trenger jeg. Å vite at jeg har fri er en sinnsykt herlig følelse, men det betyr ikke nødvendigvis daffedag. Bare delvis. Jeg hoppet inn i verdens beste kosebukse og fant fram min gedigne tekopp og norskanalysen. Etter tre timer med Bjørnson kjente jeg meg fornøyd og ferdig. Det føltes befriende og kunne innta frokosten i ro og mak. Uten å tenke på alt jeg skulle rekke gjennom. Det er ingen hemmelighet at skolen har opptatt mye tid, og at jeg har hatt mye å gjøre i det siste. Tross dette har ting gått veldig fint og jeg trives utrolig bra i klassen og i skolehverdagen. Jeg har til og med skaffet meg venner! Et tegn på at jeg klarer å bevare det sosiale like bra som jeg gjennomfører gjøremålene mine. Det fortjener en applaus. Prioriteringer har vært nødvendig for å få ting unna. Framføringer er presentert. Oppgaver er gjort. Arbeid er innlevert. Til og med på nynorsk som jeg ikke hadde hatt på fire år. Det eneste som henger over meg er særemnet. Det føles definitivt slik. Jeg har begynt og er godt i gang, men kjenner at det stresser meg innerst inne. Jeg vil gjøre det bra og jeg vil få en god karakter, samtidig som det er viktig at perfeksjonismen ikke overtar. Det har jeg forstått etter mange år med ”flink-pinke-syndromet”. Litt hver dag så blir jeg hverken utmattet, sliten eller lei. Nå som jeg har begynt tidlig har jeg tro på at det skal gå greit fram til innleveringen før jul. Uansett hvor fort tiden måtte gå så løper den helt klart ikke fra meg… Det gjør både sinn og kropp betydelig lettere!

 

 

 

 

 

   

3 kommentarer
    1. Bare et lite tips ift. særemne: Selv hang jeg meg veldig opp i at et særemne måtte være sånn eller sånn, og forestilte meg det som verdens tørreste fagtekst om et kjedelig tema. Det stemte ikke! Læreren nevnte i forbifarten en gang en elev som hadde skrevet diktsamling til særemne og fått god karakter. Det fant jeg raskt ut at jeg også ville gjøre! Den kommentaren fra læreren gjorde en enorm forskjell og hindret meg fra å kjøre meg fast og grue meg. Særemnet ble faktisk en kjempespennende ting å gjøre! Så kjenn etter hva du har lyst til å gjøre ut av det selv, og spør læreren hvordan det kan fungere. Ingenting er satt i stein 🙂

    2. Sjokoladeilomma: Takk! Faktisk er jeg nesten ferdig, haha.. Gjenstår bare noen småendringer og litt dobbelsjekking. Har stått på i et par uker og jobbet litt hver dag 🙂 Jeg pratet med lærer, og han foreslo noe som kunne komme godt med til eksamen. Amalie Skram har alltid vært en modig og uredd kvinne, og hun og hennes romaner passet meg midt i blinken! Ellers vil jeg bare takke deg for tipset =D

    3. Ai ai, Amalie Skram har jeg enormt sans for! Jeg brukte henne som tema på norskeksamen samme år som særemnet. Godt å høre at det gikk bra. Og bare hyggelig!

Siste innlegg