Klar for muntlig eksamen!

Dagene jeg trodde betød sommerferie var bare en avkobling før eksamen. Torsdag ble jeg trukket ut, og siden den dag har jeg sittet med boka på vidt gap, Pc’en foran meg og lest meg opp på religion som om jeg var i gang med en mastergrad ved universitetet. Timene har gått kjempefort. Har isolert meg fra omverdenen og sittet meg nede, men ellers har jeg brukt masse tid på skolebiblioteket. Sperret facebook og supertreg internett hjelper greit mye på arbeidsinnsatsen. Temaet og problemstillingen jeg valgte var; aktiv dødshjelp – etisk riktig? Da i forhold til både Islam og livsynshumanismen. Jeg er en drøftende, funderende og debattengasjert pike så det måtte bli noe som var litt mer samfunnsrelatert enn guder og overnaturlige vesen.

Foredraget var allerede ferdigskrevet på Torsdag, så jeg hadde som krav å lære meg minst en side utenat hver dag for å komme i mål. Nå kan jeg det hundre prosent inn og ut. Muntlige presentasjoner har alltid vært en av mine sterke sider. Det er der jeg har scoret mine skolepoeng og gode karakterer. Derfor er det en selvfølge at muntlig eksamen foregår på min hukommelse, og kun den. Det eneste som stresser meg er spørsmålsrunden som kommer like etter. Derfor har jeg måttet skrive tusenvis av ord fra fire ulike kapitler i håp om å bedre kunnskapsnivået til de høyder jeg ønsker. Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg har lært mer religion på disse dagene enn hva jeg har gjort gjennom hele skolegangen min. I tillegg er også disposisjon og powerpoint klart. I morgen 12:30 står jeg foran lærer og sensor. Jeg hilser på dem i et kraftig og troverdig håndtrykk, smiler og setter i gang presentasjonen. Jeg skal prate meget overbevisende om aktiv dødshjelp. Rett og slett som om det var det mest naturlige i verden, og jeg skal besvare spørsmålene så godt det lar seg gjøre. Nå tikker klokka ned… Jeg har faktisk en ganske god følelse ettersom jeg er mer enn nok forberedt. Ganske herlig, for jeg trodde aldri det ville skje da jeg fikk tildelt oppgaven. Tvil og usikkerhet er herved fremmedord! I natt vil jeg sove godt…

 

 

 

 

4 kommentarer

Siste innlegg