God tannhelse

Tannhelse er en stor problematikk innen spiseforstyrrelsesverdenen. Årevis med sykdom kan gi sine følger og etterlate seg store problemer. Anoreksi kan medføre at man ikke får i seg alle næringsstoffene som skal til, og derfor ikke gir tennene rett næring. Verst er det med bulimi (som jeg aldri har slitt med) der oppkastet virker etsende på tennene, som følge av sur magesyre. Resultatet kan bli såkalte ”gjennomsiktige tenner” Tannemaljen tæres bort, og tennene kan lettere knekke. Uansett spiseforstyrret eller ikke, så er det viktig å lage seg noen gode vaner. Selv er jeg veldig nøye med tannhelsen, og det har vist seg å være gull. 08:00 møtte jeg opp til tannlegesjekk med rene tenner og null hull. Det nytter å ta vare på klossene. Et pent smil skal vare livet ut! Tennene er man jo avhengig av. Mine tips er mange, men de viktigste er å passe på sunnheten. Det finnes mange bra erstatninger for sukker og søtt. Vann er alltid bra, til måltider og mellom måltider. Light-brus tillater jeg meg selv i helgene. Tyggegummi er alltid tilgjengelig. Tennene pusses hovedsakelig morgen og kveld. Etter måltidene. Oftere hvis det trengs. En soft tannbørste og en flourbasert tannkrem er essensielt, og avslutningsvis med skyll (tilsatt flour) og tanntrådbørste. Mer skal ikke til!

 

 

 

 

 

2 kommentarer

Siste innlegg