Psykisk helse

Å slite psykisk har blitt mer og mer utbredt. Det finnes mange former for dette. Egentlig må det ikke være sykdom heller. Skoleåret 2009 fortalte læreren at ca. 10% av klassen ville oppleve en eller annen form for dette. Den gang trodde jeg han ikke. Overhodet ikke. Rett og slett fordi det var såpass ukjent for meg. Nå som jeg selv har vært psykisk syk i noen år, så innser jeg at dette helt klart var realitet. Jeg innser også hvor hverdagslig det har blitt for meg å omtale det mentale. Uten å kvie meg, bli flau eller tråkke andre på føttene. I dag, 10 oktober er verdensdagen for psykisk helse. Forebygging via kunnskap og samhold. Respekt og bevisstgjøring. Fra det kaldeste nord til det sydeligste sør. Verden over! Det er viktig å stå sammen. Vi er alle unike og flotte individer. Derfor skal vi bære selvtilitten som fortjent!

 

 

 

 

15 kommentarer
    1. Jeg har selv slitt med psykisk helse i noen år, og jg hadde aldri trodd det kom til å skje meg, før det faktisk skjedde. Sliter nå med spiseforstyrrelser, men det går oppover! Du er nydelig! STÅ På 😀

    2. Skjønner godt hva du mener. Jeg har selv slitt psykisk i alle år, men har ikke blitt “trodd” heller.. Så det har ikke vært noe lett.. Ble egentlig ikke trodd av noen før jeg ble akutt innlagt på psyk.klinikk..
      Alle må bli trodd 🙂 Og være åpne om det, for ingen kan lese andres tanker, og vite hva som foregår på innsiden, dessverre.

    3. Man tenker aldri over at sånt faktisk kan ramme hvem som helst, og derfor er det veldig viktig å klare å snakke om det. Ønsker deg masse lykke til med kampen din, ikke gi opp!

    4. er jo i harstad på barn og ungdom 🙂 så vi var på psykisk helse arrangement idag 🙂 tenker på xeg :))

    5. Hvilken behandling får du og hva syns du hjelper mest? Har du snakket med ernæringsfysiolog? Selv gikk jeg til psykolog i mange år. Men det jeg syns hjalp meg best var ei friluftsgruppe sammen med andre som sliter. Og samtaler med noen på IKS.Har vært på noen kurs når jeg har vært i Oslo. Om mat og følelser.Har også lest noen bra bøker om å bli frisk! Jeg savner fortsatt å være tynn. Det er så vanskelig! Klarer ikke å gå ned i vekt etter jeg fikk unga

    6. Har selv slitt med spiseproblemer bulimi/overspising. (overspiser enda litt, men har stort sett sluttet med å kaste opp heldigvis 🙂 ) Det er flott å kunne lese om andre som sliter med noe av det samme og at en kan kjenne seg litt igjen så en ikke føler seg så alene. Takk 🙂

    7. Hei
      Mange sliter desverre med psykiske plager . Noen i mindre og noen i større grad men alle må uansett både bli trodd og ivaretatt på en riktig måte . Jeg håper det er okey at jeg deler denne bloggen din inn på hjelp ungdommen i Norge så vi kan vise at alle står sammen samt at det er flere som sliter . Det er ikke flaut å være ærlig om dette som mange syns men en åpenbart nødvendighet for å bli sett og hørt <3 Ta gjerne turen innom siden om du er på facebook :-) https://www.facebook.com/#!/pages/Hjelp-ungdommen-i-Norge/118117145008864

Siste innlegg