Maten som utrykksmiddel!

Når alt kommer til alt så er det ikke maten som er problemet. Maten blir bare en måte å utrykke seg på. Utrykke sinne, angst, redsel eller hat. Maten blir nærmest en protestmiddel for at man ikke har det bra, men det kan også være et behov for å bli sett. Bli sett som den uoppnåelige perfekte person!

 

 

Uansett hvilken spiseforstyrrelse man har så er ”maten som utrykksmiddel” et fellestrekk. Det at man ikke kan unne seg mat i forsvarlige mengder, eller beholde den. Det at man ikke kan kose seg uten dårlig samvittighet, eller det at man føler seg skitten, ubrukelig og dårlig hver gang man har fått i seg litt næring. Uansett innholdet.. Alle mennesker er jo avhengig av mat, og derfor er det ekstra vanskelig når man ikke føler seg fortjent til det. Det var ikke før etter utskrivelsen at jeg faktisk innså verdigheten og takknemmeligheten for det livet jeg har fått! Pluss det faktum at jeg også skal kunne nyte og kose meg med mat. Er på god vei..

11 kommentarer
    1. Modig er bare fornavnet ditt! Bloggen din er fenomenal og den griper meg hver eneste dag. Du må aldri stoppe å skrive!

    2. Det er helt sant. Det gjelder jo også ofte for de som bruker andre “additasjoner”, som rus, selvskading, sex eller noe sånt for å døyve følelser.
      Måtte jobbe mye med meg selv (f.eks kurs på iks) før jeg fant ut at jeg har undertrykt masse “minusfølelser” som sinne, aggresjon, redsel, skyldfølelse og ikke minst skam ovenfor meg selv og andre. Og kjærlighet til meg selv og andre!! Det er en lang vei å gå.. 🙂

    3. veien mot å bli frisk er laaaang, men det er så utrolig godt når man begynner å skimte målstreken. du er veldig flink, og det virker som du har kommet veldig langt med å snu tankene til det mer fornuftige. du er kjempeflink! stå på 🙂

    4. Du er utrolig sterk! Stå på. Ønsker deg alle gode ønsker videre. 😀

Siste innlegg