Glamorøst med anoreksi?

Det virket så glamorøst med spiseforsyrrelser. Spesielt anoreksi, som etterhvert fikk et alias som ”prinsessesyken”. Mange kjendiser har og er rammet, og ofte har det blitt pakket inn som en enkel og grei sykdom der man er noe tynnere enn normalen. Der tynnhet er forbundet med noe flott, fint og attraktivt. Vel. Alle skulle visst. Sannheten er helt annerledes. Etter mye erfaring, flere års kamp og traumatisk behandling ble synet mitt raskt forvandlet. En spiseforstyrrelse er hverken glamorøst eller behagelig. Man føler seg bare svak. En rekke fysiske kompliksjoner er krevende. Psykiske problemer driver en til vannvidd og er beintøft. For ikke å snakke om sondeslangen som tar seg greit dårlig ut. Den fikk i hvertfall meg til å se sykere ut den gang. Da jeg lå og ble pumpet på akutten etter en dødelig overdose kom det et vendepunkt. Det understreket for meg at livet absolutt ikke handler om hvordan man ser ut. Det handler om hvem man er. Forholdet til seg selv og til andre. Hvordan man framstår er i stor grad tilknyttet ens indre styrke og følelser. Allikevel innbiller de fleste seg at det ytre må omhandle regimer i form av hardtrening og supersunt kosthold. Det er ganske sykt hvor langt ting må gå før man tror man oppnår suksess. Gutter ønsker seg jo ikke beinrangler. Arbeidslivet foretrekker ikke beinrangler. Samfunnet generelt vil heller ikke ha beinrangler. Altså; det er ikke et krav! Jo lavere ned jeg kom, jo dårligere følte jeg meg. Man skulle tro det var motsatt. Jeg fikk definitivt bekreftet at size minus null ikke var min vei til et bedre liv. Det er synd det måtte gå så langt, for det gjør veien tilbake enda lenger. Hele framtiden ble satt på vent. Enda går jeg på videregående… Snart 21. Jeg higer ikke lenger etter å bli den jenta jeg var før. Det toget er kjørt. Hun er på en måte borte for godt. Fokuset er å bli den beste utgaven av meg selv – en ny og forbedret Madelén. Den går jeg for!

 

 

 

 

 

 

  

21 kommentarer
    1. Trist å lese, men syns også det er litt interessant <3 Du er jo ei veldig pen jente <3 Stå på å bli frisk, selvom det tar tid <3 Du har kommet langt, og du klarer å komme deg enda lengre skal du se <3

    2. Hei!
      Har nære venner som har gått gjennom det samme, så jeg skjønner hva du går igjennom! Iallefall litt.
      Jeg ønsker deg virkelig alt godt, og god bedring!
      Tror forresten vi går på samme skole? horten vgs?

    3. Så fint at du har kjempet deg “tilbake”….må ha vært en tøff kamp, både fysisk og ikke minst psykisk. Vær stolt av deg selv vakre du. Og synes ikke det er glamorøst…. Dessverre er kvinnekropp-synet i de fleste sammenhenger helt feil. Skulle ønske motebutikker og kosmetikkindustr mm. brukte mer ” normale” modeller. Selvsagt tynne også, for mange er tynne…., men også det midt i mellom og gjerne også det med mer former. Flott at du blogger om dette!!!! Og flott blogg og jente:))

    4. Jeg er helt enig med deg, spiseforstyrrelser er ikke noe man skal ta lett på! Men du har jo en kjempe god innstilling ut i fra det jeg leser, masse lykke til!! 🙂

    5. Kom på andebu treningssenter lørdag 26 oktober. Da holder Anka i anka balanse ett foredrag eller noe om å bli den beste utgaven av deg selv. Kanskje får du enda litt mer gnist til å kjempe den tøffe kampen din.
      Synes ellers at du er tøff og ærlig. All respekt til deg og lykke til videre.

    6. Veldig fint innlegg, en av de bedre! Jeg elsker de innleggene hvor du skriver possetivt om fremtiden. Det gir meg motivasjon. Jeg liker ikke de innleggene hvor du skriver negativt, eller når det er anoreksia sine ord jeg leser og ikke dine. Da blir jeg så sint og frustrert, får jeg liker bloggen din veldig godt!

    7. Veldig inspirerende. Jeg håper at personer som sliter med denne “sykdommen” leser dette innlegget. Du er veldig pen, og jeg håper virkelig du kommer deg opp og frem i livet! :))

    8. Anonym: Tusen hjertelig takk! I og med at jeg har anoreksi så vil selvsagt en del av innleggene også få noe preg fra den. Det skjer litt uten at jeg tenker over det, egentlig… Håper du fortsetter å følge med 😀

    9. God bedring, skjønne, skjønne deg! 🙂 <3 Jeg vet at det vil gå bra, så lenge du tar det med ro og forsøker å leve livet godt. 🙂

    10. Bra du tar opp dette, får helt angst av all thinspoen som florerer på Instagram og blogger! Folk fremstiller en anorektisk kropp som et mål, noe jeg synes er helt sykt – i ordets rette forstand.

Siste innlegg